Destinasjon Trysil kåret til Norges beste reiselivsbedrift

Destinasjon Trysil vant Reiselivsprisen 2017, som deles ut av Innovasjon Norge. Det er Trysils suksessfulle satsing på stisykling som var utslagsgivende for den gjeve prisen, som henger høyt i Reiselivs-Norge, heter det i en pressemelding fra Destinasjon Trysil.

Det stod mellom tre sterke reiselivsaktører, da Reiselivsprisen skulle deles ut i går for niende gang. Det er Innovasjon Norge som deler ut prisen, til en innovativ og suksessfull reiselivsopplevelse, som lever opp til prinsippene for bærekraftig reiseliv. Årets vinner ble Destinasjon Trysil, som er i ferd med å gjøre Trysil om til en helårsdestinasjon, gjennom sin satsing på en unik sykkelopplevelse.

I begrunnelse stod det følgende:

Årets vinner har med stor entusiasme utviklet et unikt sykkelprodukt med Trysil Bike Arena. Destinasjon Trysil har vist seg som en destinasjon som tar bærekraft på alvor og som er innovative i utviklingen av nye tilbud for å skape helårs arbeidsplasser. En helhetlig utvikling av destinasjonen der også lokalbefolkningen og gjestene blir involvert er et eksempel til etterfølgelse. Destinasjon Trysil er en verdig vinner av Reiselivsprisen 2017.

– Dette er veldig stort for oss. Fantastisk gøy, rett og slett. Vi tar med oss prisen hjem til Trysil, og deler den med alle våre samarbeidspartnere, investorer, stibyggere og andre reiselivsaktører i Trysil, som har satset sammen med oss, og som har vært med på å skape en sykkeldestinasjon, en helårsdestinasjon. Uten alle disse, hadde vi ikke kunnet se tilbake på tre år med sterk vekst for sommerhalvåret, sier en glad Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil.

Sykling i Trysil er blitt stort, og det er sykling for hele familien som gjelder. Her fra Fjellrunden, en 13 kilometer lang tilrettelagt grusvei rundt Trysilfjellet. Fotograf: Hans Martin Nysæter/Destinasjon Trysil.
Sykling i Trysil er blitt stort, og det er sykling for hele familien som gjelder. Her fra Fjellrunden, en 13 kilometer lang tilrettelagt grusvei rundt Trysilfjellet. Fotograf: Hans Martin Nysæter/Destinasjon Trysil.

Vinner 250.000 kroner

Prisen gir ikke bare heder og ære for vinneren. Den innebærer også pengepremie på hele 250.000,- kroner til Destinasjon Trysil.

– Siden sykkel som produkt er definert som fellesgode, og vi ikke kan ta betalt for å sykle på sykkelstiene våre, må sykkelutviklingen realiseres gjennom et spleiselag mellom næringslivet og det offentlige. Vi er helt avhengige av å få inn midler fra mange parter, for å realisere prosjektet. Pengene fra Reiselivsprisen kommer veldig godt med, og skal gå til videre utvikling av stisykkelproduktet vårt, sier Sanaker Lohne.

Showet på scenen

Reiselivsprisen ble delt ut på tirsdag, under Innovasjon Norges årlige kick-off for reiselivsnæringen på Vippa i Oslo. Vinnerne overrasket publikum med et lite sykkelshow på scenen.

– Vi hadde lyst å gi reiselivsnæringen i Norge et lite innblikk i hva som er mulig å gjøre på sykkel, hvis vi vant prisen. Vi hadde invitert med oss Erik Solbakken, som driver med trail-sykling. Han viste sykkelkunster, ved å hoppe over Olve, som lå på scenen. Det er én av mange ting man kan øve seg på, når man sykler i arenaen vår, smiler Sanaker Lohne.

Kriterier for Reiselivsprisen:

Reiselivsprisen skal gå til den personen, bedriften eller det nettverket som oppfyller følgende kriterier:

Reiselivsopplevelsen skal være innovativ på ett eller flere av følgende områder: nye reiselivsprodukter og -tjenester, nye organisasjons- og ledelsesformer, nye former å distribuere reiselivsopplevelsen på.

Nye og innovative reiselivsopplevelser eller forbedring av eksisterende reiselivsopplevelser deltar på lik linje.

Reiselivsopplevelsen må dokumentere et markedspotensial og eventuelle realiserbare investeringer.

Reiselivsopplevelsens suksess skal være målbar, enten i økonomiske tall eller antall gjester.

Reiselivsopplevelsen skal leve opp til prinsippene for bærekraftig reiseliv.

Tidligere vinnere av Reiselivsprisen:

Kristiansand Dyrepark, Aust-Agder
Lyngsfjord Adventure, Troms
XXLofoten AS, Nordland
Høve Støtt Hallingdal AS, Buskerud
Juvet landskapshotell, Møre og Romsdal
Sorrisniva AS, Finnmark
Stiftinga Ekstremsportveko, Hordaland
Hemsedal turistkontor, Buskerud

Tildelingen er basert på både antall stemmer i en publikumsavstemning, og vurdering fra en hovedjury. De to andre nominerte var Svinøya Rorbuer og De Historiske Hotel og Spisesteder.

Toppfoto: Destinasjon Trysil vant Reiselivsprisen 2017, som deles ut av Innovasjon Norge. Foto fra Destinasjon Trysil.